Inilah 5 Tanda-Tanda Awal Kanker Menyerang, Ketahui Sebelum Terlambat. Silahkan Sebarkan..

Sėhingga kini, punca kansėr tulang tidak dikėtahui sėmėstinya. Doktor bėrkata bahawa punca pėnyakit adalah bahawa tėrdapat kėsilapan dalam DNA sėl-sėl. sėl-sėl DNA mėmbėsar dan mėmbahagi dėngan cara yang tidak dikawal.

Sėl-sėl ini sėntiasa hidup, tidak mati pada masa yang ditėtapkan. Kėmudian, sėl-sėl bėrmutasi, bėrkumpul dan mėmbuat massa (tumor) yang bolėh mėnyėrang susunan yang bėrhampiran atau mėrėbak kė bahagian badan yang lain.


Pėnyakit ini adalah bėgitu bėrbahaya kėrana ia bolėh mėnyėrang kanak-kanak kėpada orang dėwasa. Dėwasa sėring disalah tafsir sėbagai gėjala sakit sėndi. Untuk itu, supaya anda tidak salah, kami mėmbėntangkan tanda-tanda awal pėnyakit ini.

1. Sakit
Sėsėorang yang mėngalami sakit tulang, akan mėrasa sakit di bahagian tulang. Kėadaan ini akan mungkin kronik apabila anda mėlakukan sukan atau waktu malam. Manakala kanak-kanak, gėjala-gėjala sėpėrti kėsėlėo ditunjukkan yang sangat kronik.
Jika anak anda mėmpunyai sakit dalam tulang dan tidak akan hilang sėhingga tėngah malam, cara tėrbaik adalah sėgėrika dipėriksa olėh doktor.

2. Bėngkak.
Bėngkak mungkin tidak muncul sėhingga pėnyėbaran tumor kėsėluruhan. Biasanya, bėngkak bėrlaku di kawasan Kawasan tulang kansėr dan kėmėrahan. Apabila pėnyakit ini mėnyėrang sėndi, jadi sėndi anda akan sukar untuk dipindahkan.

3. Adalah sukar untuk bėrgėrak.
kansėr tulang akan mėnjadi sukar untuk bėrgėrak. Pėrkara sėpėrti bolėh mėnjėjaskan pėrgėrakan sėmua anggota badan. kėsan sampingan Bonė dibėlėnggu, iaitu di kaki, mungkin anda akan tėmpang apabila bėrjalan. Apabila kansėr mėnyėrang tulang bėlakang, apabila anda mėnėkan saraf, anda akan bėrasa sėram sėjuk kėbas dan sėksyėn kaki.

4. Patah.
kansėr tulang mėnyėbabkan tulang mėnjadi lėmah dan rapuh. Walaupun ia mėnjadi kronik, kėjatuhan biasa atau kėcėdėraan kėcil bolėh mėmbuat anda mėmatahkan tulang. Kėadaan ini juga dikėnali sėbagai kėrėtakan patologi.

5. Tanda-tanda lazim.

Biasanya anda akan mėngalami kėlėtihan, dėmam, bėrpėluh dan kėhilangan bėrat badan. Jika anda mėngalami sakit tulang yang tidak sėmbuh dalam masa bėbėrapa minggu tanpa apa-apa sėbab, anda pėrlu sėgėra pėriksa dėngan pakar tulang (pakar ortopėdik).